Elbert Gubbels: "De Tijd is rijp voor de Pijp"

De tabakspijp moet weer terug op de kaart, vindt Elbert Gubbels, eigenaar van de gelijknamige fabriek uit het Limburgse Herten. Volgens hem neemt het aantal genietende rokers toe en is, net als in Amerika, de tijd rijp voor de pijp. 


Elbert: “Dagelijks maken wij hier met tien vakmensen op ambachtelijke wijze tabakspijpen, die we naar zo'n 75 landen exporteren. De Nederlandse markt vormt daarbij onze basis. We werken al vele jaren tot grote tevredenheid samen met de speciaalzaken en willen hen graag het beste bieden. Over de pijp en pijptabak valt veel te vertellen – ik zie het als mijn missie om dat uit te dragen.”


VS

Koppen
Hij wijst naar de ontwikkelingen in Amerika. “Grote sigarenfabrikanten daar, zoals Cigar International (1 op de 5 sigaren in de VS komt bij hen vandaan), hebben hun positie bereikt door education. Dus: het verhaal vertellen. Wat ze destijds deden voor de sigaar doen ze nu voor de pijp. De tijd is er rijp voor, denken ze.”

Wat Gubbels betreft volgen wij in Nederland dat voorbeeld. De tabakspijp is ondergewaardeerd, stelt hij, en dat moet rap veranderen. “Er zijn ontzettend veel afficionados -genietende rokers- in ons land en die mensen willen weleens wat anders. De stap van de sigaar naar de pijp is maar heel klein. In principe is iedere sigarenroker een potentiële pijproker. Mijns inziens is dit hét moment voor de tabaksspecialist om eens te kijken naar zijn winkelpresentatie en klantenbestand om een omslag te maken. Verdieping is nodig: op basis van kennis de consument overtuigen en het product weer geliefd te maken. Uiteraard zijn wij bereid met de ondernemer mee te denken.”


Van wortelknol tot pijp


Hij voegt eraan toe dat ook een jongere doelgroep geïnteresseerd is. “Een tijdje geleden had ik hier een groepje studenten van de Hogeschool Maastricht op bezoek. Eerst deden ze een beetje lacherig, zo van: wat oubollig zeg. Maar dat veranderde snel. Toen ik begon over het productieproces en liet zien hoe je een pijp stopt en aansteekt, werden ze razend enthousiast.”
Bijvijlen
Vol vuur vertelt hij: “Ik had het over de wortelknol, die alleen verkrijgbaar is in het gebied rond de Middellandse Zee. Het uitgraven van zo'n knol duurt ongeveer een uur. Vervolgens haal je er vier, vijf blokken uit (elk goed voor 1 pijp) en laat deze 36 uur koken. Daarna worden de ruwe blokken negen maanden opgeslagen en gedroogd. Dán komen ze naar ons toe, en wij verrichten nog eens 45 tot 50 handelingen voordat een blok een pijp is. Mooi toch?”


Bentley


Dat mooie verhaal wil hij graag overbrengen. Samen met de tabaksspecialist. Pijproken zou tot lifestyle verheven moeten worden.”

Gubbels' nieuwe merk Bentley sluit hier naadloos op aan. Het merk heeft een paar prachtige nieuwe producten ontwikkeld en presenteert zich nadrukkelijk in de media. “Een mooie manier om de genietende roker te bereiken en de pijp weer op de kaart te krijgen. Als je kijkt hoe vaak ik een uitnodiging krijg voor whiskey-, wijn- en andere proeverijen; waarom hebben we niet zoiets voor pijproken? De behoefte ís er, daar ben ik van overtuigd. De hedendaagse consument wil zich vereenzelvigen met iets waar hij trots op is.”

 


Terug naar overzicht